Inzichten

Meer dan 80% van alle bedrijven slagen er niet in om hun doelstellingen te vertalen naar resultaten. Dit blijkt uit diverse onderzoeken van toonaangevende instituten en personen:

 

  • Most Organisations only execute about 15-20% of their strategy ( John Spence, Wharton Business School, key findings after studying 20 books and reading over 5000 pages)
  • Harvard Business School Research shows that 90% of strategies fail due to poor execution (The Retail Control Group)
  • Today in business, leaders are habitually underestimating the challenge of strategy implementation and as such nine out of ten strategy implementations fail (Robin Speculand, CEO Bridges Business Consultancy)
  • MBA trained managers know a lot about how to decide a plan and very little about how to carry it out (Lawrence G. Hrebiniak, Wharton Business School).
  • 5% of the challange is strategy, 95% is the execution (Carlos Ghosn, Stanford Business School)
  • Most organisations get lost in their transition of strategy to execution (President of Enterprise Organisation)

 

 

Why Strategy fails?

10 redenen:

1)  Onduidelijke formulering van de strategie.

2)  De strategie is niet geloofwaardig, het vertrouwen erin ontbreekt.

3)  Geen focus: de strategie is veel te complex.

4)  Er is geen duidelijke vertaling naar actieplannen.

5)  Ontbreken van duidelijke “role and responsibilities”. De actieplannen geven niet concreet aan wie wat, waar, wanneer moet doen.

6)  Medewerkers worden niet betrokken bij het proces.

7)  De doelstellingen zijn niet haalbaar, te abstract, ze leven niet of ze liggen te ver in de toekomst.

8)  Gebrek aan opvolging (ontbreken van methode en/of proces).

9)  Gebrek aan voldoende juiste mensen en de juiste spirit.

10) Onvoldoende communicatie.

Appreciative enquiry:

De Appreciative Enquiry methode legt de focus op positieve krachten, het onderzoeken en ontdekken van nieuwe mogelijkheden. Dit in tegenstelling tot de traditionele manier van werken. Daarbij gaat men knelpunten zoeken, analyseren en oplossen. Het gevolg is dat er specialisatie en fragmentatie ontstaat in het bedrijf. Het gevolg hiervan is dat men het inzicht in het volledige proces verliest. En met gaat leren leven met gelimiteerde verwachtingen. Wat is haalbaar, in plaats van zoeken naar wat mogelijk is. Met de appreciative enquiry methode kom je dus verder.

De toekomst bepaalt het heden. Maar pas op, die toekomst mag niet te ver weg zijn in de tijd. Dan is het voor de meeste mensen niet meer in het zicht, en dus niet meer haalbaar. De stip op de horizon moet wel goed zichtbaar zijn.

Management is sturen op output

Een organisatie bereikt niet wat ze wil, ze bereikt enkel wat ze beloont (dus stuur niet op input, maar op output!)

Over Focus

Doe de helft minder, maar beter. Ga voor de big Rocks!

Over samenwerken

Alleen ga je sneller, samen kom je verder.

Over motiveren

Status en financiële prikkels zijn niet langer bepalend voor de keuze van werkgever. Mensen motiveer je door ze serieus te nemen. Vertel ze niet wat ze moeten doen, maar leg uit waarom! Informeer ze over de visie, missie en strategie van het bedrijf. Beter nog, betrek ze bij het opstellen van de plannen. Meebepalen kan natuurlijk alleen als medewerkers de verantwoordelijkheid aankunnen en deze ook willen nemen!

Tenslotte, vier successen Liever iedere week een klein feestje, dan 1 x per jaar een groot feest.